SM maantie 28.-30.6.2013

Jussi
30. kesäkuuta 2013

Väliaikalähdöt 28.6.2013

Tänä vuonna maantiepyöräilyn Suomen mestaruuskilpailut järjestettiin Porin Noormarkussa. Väliaikalähdön (puhekielessä tempo, ilmeisesti ruotsin kielen sanasta tempolopp) kilpailuun oli ilmoittautunut ihan mukavan oloinen edustus suomalaisia täysiä ajamisen erikoismiehiä ja -naisia, ja iltakilpailuna ajetun päivän startit venyivätkin pitkälle iltaan myöden. Järjestelyistä oli jälleen kiittäminen Koiviston Iskun pyöräkisojen järjestämisen superorganisaatiota. Kaikki toimi kuten SM-kisoilta olettaasopikin, ja kilpailijat saivat rauhassa keskittyä juttuunsa. Ajajien keskuudessa oltiin lähtöpaikalla niukkasanaisia, mutta ajon jälkeen tunnelma oli laajalti jo paljon avoimempi. Pyörät mitattiin tämän vuoden kalenteritempoissa ensimmäistä kertaa, ja allekirjoittanutkin törmäsi ensimmäistä kertaa myös pyörän punnitukseen. Hyvä.

Lahden pyöräilijöistä osallistumista olivat pitäneet varmimpana tietenkin Juho Saarinen ja minä. Yksi vuoden kohokohdista, jota ennen ehkä voisi yhden kevyemmänkin päivän pitää. (Suunnitelmissamme on myös tulla ajamaan Poriin vielä paritempo syksyllä.) Viime vuoden tuloksia tutkiessani vaikutti myös siltä, että voisimme saada mukavan kokoonpanon myös joukkuekilpailuun. Tähän hommaan saimme suostuteltua vielä Janne Elkalan täyttämään kolmen ajajan joukkueen.

Reitti epäilytti vähän, kun eri lähteiden mukaan sen piti olla aikamoista kumpuilua. Ja olihan se kyllä, mutta ei niin jyrkkää kuin pelkäsin, ja sain mielestäni ihan hyvin sen selvitettyä. Mieluummin ajaisin kyllä ihan tasaista (Wattbike on aika hyvä :P). Sää oli kirkas mutta ei liian kuuma, ja metsien ympäröimä reitti suojasi myös tuulelta hyvin.

SM-kisat tuovat oman latauksensa myös suorituksiin, ja vauhdinjaollisissa suunnitelmissa voi olla hankala pysyä. Meinasin ajautua väkisinkin vähän liian kovaan tahtiin ensimmäisellä kolmanneksella, mutta sain vielä vähän rauhoituttuani pidettyä homman kasassa. Juho arvioi lähteneensä myös vähän liian kovaa, ja sen kostautuneen paluumatkalla. Janne ajoi mukavasti 24:nneksi, Juho 10. ja minä 6. Omaan ajooni olin suorituksena ihan tyytyväinen, ottaen kunnon huomioon. Ajoin kuitenkin parisenkymmentä wattia pienemmällä teholla kuin viime vuonna, kun tarkoituksena oli ajaa sen verran edellisvuotta suuremmalla teholla... Ensi vuonna sitten. Lohdutuspalkintona otimme kuitenkin joukkuekisan hopeaa, ja Juhon kanssa varmistelimme taas hyvät lähtöpaikat seuraavan vuoden kisaan (top 10 lähtee viimeiseksi käänteisessä järjestyksessä).

Henkilökohtaisen kisan voitti Samuel Pökälä kovalla yli 1,5 minuutin erolla toiseksi tulleeseen Aki Turuseen. Kolmanneksi ylti Jarmo Rissanen. Turusen kanssa juttelin heti ajon jälkeen, ja meinasi että kisa oli mennyt piloille satulan löystymisen takia. Kovaa oli kyllä silti mennyt. 19.5. ajetussa Pyhäjärven ajossa tulimme maaliin 2s erolla, mutta taisikin vaan olla lenkillä silloin. Top 10:ssä viime vuoteen verrattuna uutena nimenä Pökälän lisäksi myös Hannu Onnela. Eikä tuo 12:nneksi polkenut Kari Pajannekaan mikään löysäketju ole. M50 PM-mitalin ottaminen taitaa enää olla lähinnä muodollisuus.

Laskeskelin vähän mitä olisi minulta vaadittu kärkiaikaan, ja vaikutti että noin 410 wattia olisi riittänyt. Se tekisi 80 kilolle jaettuna 5.12 wattia painokiloa kohden, mikä alkaisi olla jo varmaan yhtä sun toistakin tyydyttävä luku. Tähän tilastolliseen jakaumaan verrattaessa myös varsin asiallinen (FT-sarake). Ja tähänhän on kerätty materiaalia paljon suuremmista pyöräilymaista kuin Suomesta. Toivotaan siis että siniristapaita auttaa kantajaansa työnhaussa!

Pistetään nyt vielä myös tuo oma file jos jotain sattuu kiinnostamaan, vaikka ei siinä nyt paljon kehumista ole. Jouduin säätämään renkaan ympäryksen jälkikäteen vastaamaan reitin pituutta, koska vaihdoin ennen lähtöä ovelana poikana nopeusmagneetin paikkaa toiseen pinnaan tavoitteenani saada kiekon pyöriminen ehkä vähän tasapainoisemmaksi. Oli kuitenkin magnetoinut myös edellisen pinnan ja herkkä sensori keräsi sitten kaksinkertaisen nopeuden näytölle. Epäilevä luonteeni nostelikin aluksi vähän sisäisiä kulmakarvojaan, kun nopeusnäytössä pyöri koko ajan jotain 90-100kph.


Tempoissa on yleensä ihan erilainen tunnelma yhteislähtöisiin maantiekisoihin verrattuna. Porukka on paljon rennompaa ja avoimempaa, vaikka itse kisat tietty ajetaan aina kovaa. Voi kyllä johtua myös siitä, että näissä tuntuu enemmän viihtyvän ikämiessarjalaiset. En oikeastaan tiedä minkälainen tempoajon kulttuuri tai "skene" Suomessa on aiemmin ollut, kun olen niin vähän aikaa ajellut, mutta esim. jo viime vuoteen verrattuna suunta vaikuttaa Eliten osalta vähän huolestuttavalta. Yhä useammalta hyvältäkin ajajalta jää kilpailuja väliin, eikä tätä tietenkään auta yhtään se, että samaan aikaan järjestetään jossain muualla yhteislähtökisoja. Jos niille on vielä myönnetty maantie-cupin arvo, niin ajajat käyvät tempoissa kyllä vähiin. Hyvähän se toisaalta on, että tapahtumia riittää ja voi valita, mutta ei viitsisi vain itseään vastaan ajaa :) Tietty jos ajat jollain erolla jossain kisassa muihin nähden, niin todennäköisesti se on aika sama ero myös myöhemmissä kisoissa, ja jännitys sitä myötä vähän pienempi. Mutta aina sitä vaan yritetään puristaa vielä vähän enemmän. Yhteislähdöissä taas vaikuttavat joukkueen vahvuus, taktiset kuviot sekä puhdas tuuri paljon enemmän. Monet tällä kertaa SM-tempossa ajaneista osaavat tietenkin paljon näitä muitakin temppuja, ja saattavat kyllä senkin takia ajaa mieluummin enimmäkseen muuta. Mutta maantie-cuppiin muutama tempo lisää eikä mitään päällekkäisyyksiä muiden kisojen kanssa, toivoo minä. Lisäksi joukkueajot takaisin! Menevät muuten tempopyörät hukkaan :)

Siinähän ne tärkeimmät. Mutta jos tässä lämpimikseni vielä kirjoittelisin tuohon ajoon vaikuttavista asioista. Joissain yhteyksissä törmää silloin tällöin väitteeseen, ettei varusteilla ole väliä. Aika-ajossa se pitää kyllä erityisen vähän paikkaansa. Muuten samanlaiset kuskit voivat ajaa usean minuutin erolla erilaisilla varusteilla. Ajoasento on silti merkittävin tekijä. Myös David Millarin haastattelussa sivuttiin hiljattain dopingin käytön vähenemisen myötä ehkä vähän lisänostetta saaneesta varusteiden teknisestä kehityksestä. Aerodynaamisuus on ykkösjuttu, mutta usein kallista, ja tuo usein vain hyvin pieniä lisäetuja hintojen noustessa. Tietyillä "perusvarusteilla" voi silti päästä jo aika hyviin tuloksiin. Ihan perus levykiekosta säästä riippuen ehkä jopa 10 watin säästö, mutta melkein yhtä paljon myös hyvin rullaavista renkaista. Epäilen että nousin top 10:ssä huonosta kunnosta huolimatta muutamalla pykälällä kiinnittämällä näihin asioihin huomiota.

Muutamia päällimmäisenä mieleen tulleita sivustoja:

Yhteislähtö 30.6.2013

Yhteislähdössä ajamassa Lahden Pyöräilijöistä olivat Juuso Jutila ja minä. Minä selvisin myös pari viimeistä kierrosta.

 

Tulokset:

http://www.tulospalvelu.profiili.fi/SIRA_Files/downloads/SAAPUNEET/2013/pori_sm_tempo_28.6.htm

http://www.tulospalvelu.profiili.fi/SIRA_Files/downloads/SAAPUNEET/2013/pori_sm_maantie_miehet_u23_30.6.htm

Kommentit

Kirjoittaja Catsnamesdob aika
Found cat didn't know what to call it. Found here sailor moon cat names http://allcatsnames.com/sailor-moon-cat-names full list of names for cats.
Jätä vastaus



(Sähköpostiosoitettasi ei näytetä julkisesti.)


Captcha-koodi

Napsauta kuvaa nähdäksesi toisen captcha koodin.