SM Omnium 15.-16.6.2013

Jussi
16. kesäkuuta 2013

LaPyn uusi ratatiimi pistetiin tänä viikonloppuna ensimmäistä kertaa kunnolla koetukselle Helsingin Olympiavelodromilla järjestetyissä omniumin SM kisoissa. Miesten kilpailuun oli ilmoittautunut kokonaista 13 kilpailijaa, mutta joukossa oli oletettavasti kyllä ainakin allekirjoittaneelle ihan riittävän kovia vastakilpailijoita pienestä osallistujamäärästä huolimatta. Vanha velodromi olla jötköttää Käpylässä since 1950 tai jotain, ja ei ehkä ihan vastaa enää sitä mitä ratapyöräily nykyään on, kun nykytyylisten säältä suojattujen parkettipintojen sijasta ajetaan edelleen ulkona pikkuhiljaa reikiintyvällä pomppuisella betonilla. Edes kesällä ei koskaan tiedä kovin varmasti, onko kisat vai ei, koska sateella pinta on liian liukas ajettavaksi. Nyt kävi tuuri kun säät sallivat ajamisen. Mitä nyt pieni vastatuuli kiusasi välillä vähän yhdellä suoralla. Jotkut eivät enää täällä halua radan huonon kunnon takia ajaakaan, mutta kyllä se ajopaikkana pitää vielä ratapyöräilyä harrastuksena elossa, kun ei parempaakaan ole. Ainakin minulle.

Omnium on radalla ajettava pyöräilyn moniottelu, joka koostuu kuudesta eri ratalajista: kolme aika-ajoa ja kolme yhteislähtöä. Oma suosikki on tietenkin vähän tavallista aika-ajoa muistuttava 4km takaa-ajo, joka normaalista nelosen kilpailumuodosta vähän poiketen ajetaan omniumissa vain aika-ajona yhdellä startilla (tavallisesti neljä parasta menevät finaaleihin). Ajauduin vähän koko ratapyöräilytouhuunkin sen kautta, kun kyseinen matka vaikutti sopivan minulle hyvin. Kävin sitten ajamassa kokeeksi yhden nelosen kisan maantiepyörällä (*) viime kesänä, ja talvella piti saada joku perus ratapyörä seuraavaa kesää varten. Samalla tietysti tuli mahdolliseksi kokeilla myös radan yhteislähtöjä, ja miksikäs ei! On se niin viihdyttävää katsella kun Eurosportillakin ajetaan, vaikka ei itse pystyisikään kaikkia lajeja niin monipuolisesti jollakin tavalla hoitelemaan. Täällä on tuo Vierumäen urheiluhallin sisäjuoksuratakin talvella pyöräilijöiden käytössä, jossa voi vähän suhailla, vaikkakaan ei lähellekään kisavauhteja, edes minun.

* Suomen ratapyöräilysäännöissä on täydennys kansainvälisiin sääntöihin, että on mahdollista käydä kokeilemassa aika-ajoja radalla maantiepyörällä

Muutamat viikkokisat kyseisella radalla tänä vuonna ajaneena oli tällä kertaa kaiken pikkusäätämisen stressi jo vähän pienempää. Velodromillahan on iso parkkipaikka, joka on iltaisin ja viikonloppuisin maksuton, ja muutoinkin taisi olla vain 1e/tunti. Sopivia välityksiäkin oli jo vähän tiedossa, vaikka muutama eturatas taitaakin olla vielä hankkimatta.

Ensimmäisenä lajina oli lauantaina 250m aika-ajo lentävällä lähdöllä, ja tässä vaiheessa kolmestatoista ilmoittautuneesta oli ajamassa 12. Vähän youtubesta video-opiskelua varuiksi ja edellä lähteneiden ajon tutkailua alle ennen omaa koitosta. Ajattelin että tämä ei ainakaan ole kovin vahvaa alaa, mutta sain ihan hyvin kiihdytettyä vauhdin ajoissa ja sitten vaan jalat liikkeessä loppuun asti. Olin kuudes. 52x15 tuntui ehkä menevän jo vähän ylikierroksille omalle sätkimiskyvylle. Tästä oli videokin. En kyllä tiedä mikä se nyökkäys tuossa alussa oli. Loppuun sellainen kai olisi asiallista tehdä, vaikka auttaisi varmaan jos yrittäisi heittää samalla pyörää vähän eteenpäin.

Myös muut lähdöt löytyvät youtubesta, ja itse asiassa tämän kesän viikkokisatkin. Aika siisti juttu. https://www.youtube.com/user/Ratakisat.

Lauantaina oli 250m aika-ajon jälkeen vielä jäljellä pisteajo ja pudotusajo. Naisten startit olivat aina ennen miehiä, ja lepoaikaa oli suunnilleen aina sen mukaisesti seuraavaan lähtöön. Pisteajossa ajetaan kierroksia (Helsingissä radan pituus 400m) sen verran, että 30km tulee täyteen. Joka viides kierros on kuitenkin kirikierros, jonka aikana maaliviivan neljä ensimmäisenä ylittänyttä saavat pisteitä (5, 3, 2 ja 1). Lähdin varovasti katselemaan vähän ensin mikä on homman nimi, vaikka yhden pisteajon ehdin jo viikkokisoissakin ajaa, niin täällä olisi ehkä vähän erilainen ajotapa. Vauhti oli ainakin alusta asti vähän kovempaa, mutta homma muuten aika samanlaista. Mika Simola nappasi ensimmäisen kirin, mutta pysyttelin lähistöllä, ja iskin pian sen jälkeen. Yllätyksekseni kukaan ei lähtenyt mukaan. Jatkoin siitä sitten vaan sopivalla vauhdilla, ja pystyin sillä tavalla ottamaan kirejä itselleni. Laskeskelin että jossain 7-8 kirikierroksen kohdalla homma olisi jotenkin hallussa jo, jos kirit olisivat edes jollain tavalla jakautuneet pääjoukossa eri kilpailijoille. Simola oli kuitenkin tietämättäni nakutellut tasaisesti pääjoukossa kolmea pistettä koko ajan. Ajoivat minut kiinni about noilla kirikierroksilla, ja ajattelin sitten yrittää pitää vain porukan kasassa. Muutamia kertoja ainakin Simola ja Roope Nurmi vaikuttivat loittonevan vähän pääjoukosta, ja kun en tiennyt ajavatko kirejä vai yrittävätkö vielä karkuunkin, niin yritin ajella varuiksi kiinni. Kuulutuksiahan tuonne radalle ei juuri tahdo kuulla, mutta muutamat olivat fiksuina miehinä hommailleet avustajia radan varteen huutelemaan pistetilannetta itselleen ajon aikana toisin kuin minä.

Kuulin vähän myös näitä ja siitä innostuneena ajattelin vielä yrittää iskeä loppukierroksille. Toinen sija oli kai melko varma, ensimmäinen mahdollinen. 14:ttä kiriä edeltävillä kierroksilla (15 kiriä kaiken kaikkiaan) ajelin porukan kärjessä, ja kun takaa kuului jotain kolinaa, niin päässä välähti vain mielikuva että takana voi olla muutama pyörän mitta väliä, ja lähdin kuin siitä merkin saaneena. Suoran loppuvaiheilla aloin kuitenkin miettimään, että mitähän näissä tilanteissa kuuluu sääntöjen mukaan tehdä, tiedä mahtuuko siellä edes ajamaan jos radalla on esteitä. Joka puolelta kuului ties mitä möykkäämistä ja hidastelin vähän. Juhana Hietala tuli sanomaan, että voitaisiin ottaa vähän rauhallisemmin kolarin takia. Tilanne oli varmaan myös joillekin muille vähän epäselvä, koska joku oli maininnut neutraalikierroksista. Mutta jälkikäteen selvisi, että neutraalikierroksia olivat saaneet kaatuneet, muiden kisa jatkui normaalisti. Etusuoralle tullessamme (taisin olla minä kärjessä ja Juhana ja Hiski Kanerva takana) tuomarit huutelivat että "ajakaa", niin iskin heti siitä ja onnistuin ottamaan vielä yhden kirin ennen kuin tulivat kiinni. Varmistelimme sitten kolmistaan loppukisan keskenämmä Juhanan ja Hiskin kanssa keskenämme. Kaatuneissa oli ainakin Simola, joka ehti kerätä kokonaisuudessaan eniten pisteitä, mutta voitin koska ei päässyt ajamaan maaliin asti. Harmi homma. Olisi voitto ehkä merkinnyt hänelle kovaksi tunnettuna ratamiehenä enemmän.

Lauantain viimeinen lähtö oli pudotusajo, ja kilpailijoita tässä vaiheessa enää yhdeksän. Pudotusajossa idea on yksinkertaisesti se, että aina maaliviiva ylitettäessä viimeinen putoaa kisasta pois (voi olla omniumin ulkopuolella ajettaessa myös jotain variaatioita, että useampi putoaa tai eri kierrosvälein yms.). Eli käytännössä kirikierros joka kierros, ja kierroksien määrä on osallistujien määrä. Viimeisenä radalla voittaa. Heinikaisen Jukka (mm. 4km SE haltija) tuli onnittelemaan pisteajon voitosta ja vahvisti käsitykseni siitä, että pudotusajossa omalta osaltani selviytyminen jonkin aikaa onnistuu, jos vain pystyn vetämään porukkaa riittävän kovaa. Kyseli myös millä välityksellä ajoin pisteajoa, ja taisi mennä vähän pasmat sekasin kun sanoin että 52x15, ja sama ollut koko päivän. Olisi kuulemma ihan hyvät tuumat, jos vauhdit olisivat jatkuvasti yli 50kph. Tänään ei kuitenkaan taidettu mennä ihan niin kovaa.


Simola starttasi myös ja varmisti sillä mahdollisuuden jatkaa kilpailua sunnuntaina. Ajoi kuitenkin vain toisella kädellä tankoa pidellen ja vapaa-ajan shortseissa. Pisteli silti vahvasti kärjessä muutaman kierroksen ennen kuin heivasi. Hivuttauduin pikkuhiljaa kärkeen ja ajattelin että siinä pysyn. Muilla oli kuitenkin omat suunnitelmani ylittäviä ajatuksia, ja radalle taisi jäädä vielä neljä pudottuani. Hauska laji. Ajoin yhdessä viikkokisassakin tätä ja kuten silloin, oli ensimmäisenä taas putoamisen jälkeen mielessä, että uudestaan! Saman suuntaisia tuumi myös Janne Nurminen, joka selvisi minun tipahdettua vielä seuraavaan kiriin asti. Taisi olla radalla ensimmäistä kertaa yhteislähdöissä ja harrastuksen siemen lienee kylvetty sinnekin. Oli kuitenkin vähän sairastellut ja ei starttaillut enää lauantain jälkeen.

Sunnuntaiaamuna paikalla olikin sitten enää kuusi kilpailijaa miehissä, kun naisissa taisi olla sentään vielä yli kymmenen. Tätä päivää ja aamulla ensimmäiseksi ajettavaa 4km aika-ajoa olin enimmäkseen odotellut. Saisi jonkinlaista käsitystä kunnosta verrattuna edellisvuoteen. Välityksen valinta tähän oli vähän kaivellut jo pidemmän aikaa. Viime vuonna ajoin 53/15:llä, mutta jäi silloin mieleen että alkoi olla jo aavistuksen verran vispaamisen puolella. 52 piikkinen eturatas löytyi ja iskin taakse kaikkia saamiani neuvoja uhmaten 14 piikkisen. Ja ei se nyt niin pahalta tuntunut. Epäilen että maantiellä olisi vapaavalintainen kadenssi myös about sama. Kiihdytyksessä tietenkin häviää jotain, mutta ei se nyt tuossa videolla aivan katastrofilta oletettavasti muutenkin nopeammin kiihtyvään Juhanaan verrattuna vaikuttanut. Ensi kerralla sitten testissä 52/15.

Ajo tuntui menevän aika ok ottaen huomioon edellisen päivän reisimöyhennyksen ja aikaisen aloitusajankohdan (klo 9 aamulta, herätys paaaljon aikaisemmin). Ei tainnut vauhti pahemmin hidastua loppua kohden, mutta en tiedä, sopivalta tuntui. Maalissa odotti sitten yllätys: 5:05 ja osia. En ollut yhtään tyytyväinen. Pari sekuntia huonompi kuin edellisvuonna. Tehojakaan ei voi nykyään oikein vertailla, koska laihduin myös kevään sairastelujen aikaan ja paino ja ilmanvastus ovat vähän erilaisia, paljon pienemmät silti kuin alkutalvesta. Vähän lohtua antoi sentään muihin vertaillessa kun toiseksi tänään ajanut Hiski, kuka oli ajanut tänä vuonna sisäradalla 4:54, ajoi tänään 5:18. Moni on arvioinut Helsingin Velodromilla häviävän noin 10s sisärataan verrattuna.

Tällaisia aikoja taisi aikoinaan Lahden Pyöräilijöiden Raimo Suikkanen ajella Lahden Radiomäen maaradalla ihan vain droppitangolla.

Nelosen jälkeen oli jäljellä vielä 15km linja-ajo ja 1km aika-ajo. Kilpailijamääräkään ei enää kuudesta pudonnut, mutta kyllä oli tälläkin määrällä linja-ajo jo ihan tarpeeksi tylsää. Käytännössä ei mitään vauhdinpitoa. Muutama isku itseltäni jotka torjuttiin heti + Hiski kokeili kerran, johon pääsivät Nurmi ja Juhana. Käytännössä kiinnivetoon ei kuitenkaan tarvinnut/ehtinyt edes osallistua, kun Lauri Harju hoiti homman puolestani. Ajelin muuten vain loppuun välillä vetäen ja pitäen virettä yllä kilsaa varten. Mieli meinasi karata ajatuksiin, että ajan jatkossa vain pitkiä aika-ajoja.

Kilsalle lähdin samalla 52/15:llä. Aiemmin viikkokisassa kokeilemani 52/16 oli tuntunut jo vähän liian vispaamiselta makuuni, vaikka kiihtyihän se paremmin. Vähän myös koetteli, kun lähtö tapahtui suoran loppupäästä ja kiihdytys niin suurelta osin kaarteessa, jossa se on vähän hankalampaa. Ajo tuntui vähän sujuvammalta tällä kertaa ja paransin tuoreilla jaloilla ajettua viikkokisan aikaa pari sekuntia. Kiihdytin vähän pidempään ja nyt ehti vauhti kai lopussa jo vähän hidastuakin, vaikka tuntuikin vähän että alkoi vasta päästä makuun.

Pisteet ynnättynä Hiski voitti ja Nurmi toinen, minä kolmas. Vähän iljetti ottaa mitali kaulaan, kun niin helpolla sai. Tiedän monia ketkä olisivat ajaneet paremmin. Mutta eihän se meidän ajajien vika ole. Säilytykseen jää.

Tulokset: http://www.tulospalvelu.profiili.fi/SIRA_Files/downloads/SAAPUNEET/2013/helsinki_miehet_16.6.htm

Kommentit

Kirjoittaja Beyonce aika
The truth just shines thgourh your post
Kirjoittaja Lois aika
dit :The Absent Ga#&3m82e0;Amongst me and my husband we have owned a lot more MP3 gamers over the years than I can count, like Sansas, iRivers, iPods (classic & touch), the Ibiza Rhapsody, etc. But, the last few several years I’ve settled down to one line of gamers…. http://xnfkrr.com [url=http://fopmyiju.com]fopmyiju[/url] [link=http://yvvtwwunu.com]yvvtwwunu[/link]
Kirjoittaja Nephi aika
I was asking yourself should you will be enisahtustic about becoming a guest poster on my web site? In exchange you can set a link to your post? Please reply when you get a chance and I am going to send you my Yahoo ID – thanks.
Kirjoittaja sewabaz aika
http://dapoxetine-onlinepriligy.net/ - dapoxetine-onlinepriligy.net.ankor ventolinsalbutamol-buy.org.ankor http://ventolinsalbutamolbuy.org/
Kirjoittaja exarale aika
http://dapoxetine-onlinepriligy.net/ - dapoxetine-onlinepriligy.net.ankor ventolinsalbutamol-buy.org.ankor http://ventolinsalbutamolbuy.org/
Kirjoittaja ibicawtifaw aika
http://dapoxetine-onlinepriligy.net/ - dapoxetine-onlinepriligy.net.ankor ventolinsalbutamol-buy.org.ankor http://ventolinsalbutamolbuy.org/
Kirjoittaja ozparopuwut aika
http://dapoxetine-onlinepriligy.net/ - dapoxetine-onlinepriligy.net.ankor ventolinsalbutamol-buy.org.ankor http://ventolinsalbutamolbuy.org/
Kirjoittaja uerociw aika
http://dapoxetine-onlinepriligy.net/ - dapoxetine-onlinepriligy.net.ankor ventolinsalbutamol-buy.org.ankor http://ventolinsalbutamolbuy.org/
Kirjoittaja acaryqux aika
http://dapoxetine-onlinepriligy.net/ - dapoxetine-onlinepriligy.net.ankor ventolinsalbutamol-buy.org.ankor http://ventolinsalbutamolbuy.org/
Kirjoittaja ovabiwojaw aika
http://dapoxetine-onlinepriligy.net/ - dapoxetine-onlinepriligy.net.ankor ventolinsalbutamol-buy.org.ankor http://ventolinsalbutamolbuy.org/
Kirjoittaja elidecayov aika
http://dapoxetine-onlinepriligy.net/ - dapoxetine-onlinepriligy.net.ankor ventolinsalbutamol-buy.org.ankor http://ventolinsalbutamolbuy.org/
Kirjoittaja amboavoj aika
http://dapoxetine-onlinepriligy.net/ - dapoxetine-onlinepriligy.net.ankor ventolinsalbutamol-buy.org.ankor http://ventolinsalbutamolbuy.org/
Jätä vastaus



(Sähköpostiosoitettasi ei näytetä julkisesti.)


Captcha-koodi

Napsauta kuvaa nähdäksesi toisen captcha koodin.